Aparitii media

Ați auzit prea multe lucruri negative despre educația din România? Să nu ne cuprindă pesimismul, că avem și exemple frumoase, modele de urmat. Azi, despre matematică, și nu oricum, ci chiar la nivelul excelenței. Cu peste 20 de ani de experiență în domeniu, Georgiana Popovici, profesor și doctor în matematică, reușește să îi facă pe elevii săi să descurce toate ițele acestei materii și să poată astfel să își urmeze visurile, să studieze în afară, la universități de prestigiu. Doctor Georgiana Popovici îi pregătește pe tineri pentru examenele internaționale și le predă în limba engleză, la centrul ei de excelență în matematică, și în învățământul privat. Câte ore dedică matematicii zi de zi? Am aflat chiar de la sursă. E o muncă fabuloasă în spate, citiți până la final.

Ce ”strategie” simțiți că funcționează mereu cu copiii atunci când nu au de la bun început interesul pentru matematică – ce le spuneți, ce încurajări le oferiți sau cu ce teoremă matematică îi cuceriți?

Cred tare mult că noi, profesorii, în primul rând prin felul de a fi putem să-i apropiem sau nu de matematică. Copiii mereu îmi spun că sunt jovială, caldă, blândă, că am simțul umorului - probabil că astfel îi apropii inițial de matematică sau cel puțin e un pas de inițiere. E important ca elevul să capete încredere în tine și să simtă că faceți echipă - că nu va fi judecat, criticat, certat, ci înțeles, încurajat, îndrumat cu răbdare.

Le spun elevilor mei că nimeni nu se naște invățat, îi asigur că suntem aici să înțelegem matematica, s-o deslușim și că mă voi strădui să caut variante atractive, care să le stârneaască curiozitatea. Să știți că zâmbetul pe buze, deschiderea mea față de ei, seninătatea de pe chip - și acestea contează enorm în relația profesor-elev.

Cât despre o teoremă, aș zice că istoria numărului Pi prinde mereu la copii - asta poate și pentru că i-am mai antrenat prin concursuri cu premii și au ajuns să o îndrăgească astfel și mai tare

Cam așa îi încurajez - prin cum sunt eu. Desigur că am și alte mici trucuri, însă unele simt că trebuie să rămână între noi, ca să consolideze parteneriatul legat. Nu de alta, dar copiilor le place să știe că există și lucruri pe care le știm doar noi, câțiva - că sunt secretele noastre bine păstrate

O idee este genială atunci când ... ?

Atunci când apare un ”aha”, un ”wow” sau când spui ”uite că nu mă gândisem la asta până acum”. O idee e genială când produce o schimbare în bine, când aduce un plus ție, celor din jur și când abia aștepți s-o pui în practică.

Cât de mult timp acordați matematicii într-o zi?

Aș spune că o mare parte din zi. Începând cu ora 09:00 și, în funcție de zile, de perioade, se prea poate să lucrez chiar și până la ora 20:00, dacă am pregătire cu elevii la centrul meu de excelență. Dar în afară de acest timp, am și orele mele de lucru dedicate matematicii, când mă documentez, citesc, caut noi metode interactive pentru a le arăta elevilor.

În rest, îmi acord și mie timp pentru alte pasiuni, cum ar fi lectura sau călătoriile. Îmi place să simt că ies astfel din cotidian și mă bucur de tot ce întâlnesc nou - oameni, locuri, culturi, obiceiuri etc.

Care este cea mai mare satisfacție profesională pentru dvs. după peste 20 de ani la catedră?

Reușita elevilor mei, visurile lor împlinite - e minunat să vezi că vin la tine cu mare poftă de a învăța, de a înțelege matematica, ei știind totodată că doar astfel vor putea să își împlinească țelurile și să ajungă să studieze la universități de prestigiu din lume. Le observi motivația, determinarea, forța și răbdarea de a deprinde toate noțiunile, ca un burete. Iar apoi, bucuria și recunoștința de pe chipurile lor că toate eforturile au dat roade. Acel ”mulțumesc” din suflet, acea îmbrățișare sinceră, acel telefon la o perioadă de timp ca să-mi spună cum își trăiesc visul, acestea contează cel mai mult pentru mine. Eu sunt împlinită prin ei și prin realizările lor.

Știm de visul dvs de a face o școală în mediul rural. V-ați gândit și unde anume v-ar plăcea, în ce zonă a țării? Sau poate în afară?

În afară nu, visul meu e de a face o școală în mediul rural, la noi, în România. M-am gândit să fie în zona de nord a județului Dâmbovița, acolo, la poalele Bucegilor. Gândul era să fie și într-o zonă de munte, așa că toate aspectele ar fi îndeplinite cu succes

V-ați gândit vreodată să vă stabiliți în altă țară? Dacă da, unde și de ce? Dacă nu, ce înseamnă România pentru dvs?

Nu m-am gândit vreodată să mă stabilesc în altă țară și asta în principal pentru că sunt apropiată de familia mea, de părinții mei. România e acasă pentru mine. În plus, cred cu tărie că te poți realiza profesional și în țară. Eu sunt bucuroasă și împlinită că am reușit să îmi construiesc o carieră frumoasă aici și să contribui la un viitor de excelență al tinerei generații.

* Articol preluat din https://theidea.ro/visul-meu-e-de-a-face-o-scoala-in-mediul-rural-la-noi-in-romania-georgiana-popovici-doctor-in-matematica/