Aparitii media

Matematica sculptează minți și disciplinează idei. Din proprie experiență, fie îți place, fie nu. Calea de mijloc nu există, DAR există dascălul de la catedră care te poate convinge că matematica poate fi amuzantă, interesantă, chiar aventuroasă. Nu-i toata rigidă si lipsită de culoare. Ba din contra, odată ce i-ai cunoscut misterele, nu vei mai scăpa de vraja sa. Astăzi vă prezentăm o profesoară cu har, doctor in matematică care prin pasiunea pentru meseria sa stârnește admirația elevului și îl face să îndrăgească această disciplină.

Doamna Profesor Doctor în matematică Georgiana Popovici este un profesionist desăvârșit cu peste 20 de ani de experiență la catedră, care prin propriul exemplu ii determina pe copii să iubească matematica.

Matematica nu cunoaște secrete, ci le descifrează. Sunteți doctor în matematică și cercetător, cu o experiență de 20 de ani la catedră. Cum reușește matematica să șlefuiască mințile tinere și cum îi pregătește pentru viață?

Profesorul trebuie să stârnească admirația elevului, să fie el într-atât de pasionat de profesie, să-i placă ceea ce face și să transmită asta mai departe. Numai printr-o croială universitară autentică, limbaj limpede, atrăgător, simț al umorului, autoritate personală îi va determina pe elevi să se împrietenească cu matematica, nu e suficient să le împărtășească doar cunoștințe. Susțin cu tărie ca trebuie pus accentul mai mult pe raționament decât pe tehnică; matematica nu poate fi predată doar ca o colecție de metode de aplicat, așa cum încă se mai obișnuiește, ci e despre conexiuni și corelări – ar trebui să fie date exemple variate, legături cu alte domenii, cum au influențat ele matematica și cum, la rândul ei, matematica le-a influențat.

”Eu pot”, ”eu știu”, ”eu vreau” cred că sunt 3 afirmații care te ajută să reușești în viață

Prin astfel de legături, da, tinerii de azi pot fi pregătiți pentru viață pentru că sunt deschiși la minte, pot face analogii, găsesc explicații și au o multitudine de variante să își ascută mintea – important e să aibă și un profesor dedicat, care are aceleași obiective ca și ei, își dorește performanță, excelență și le explică cu drag materia.

Cred așadar, că profesorul îl poate pregăti pe un tânăr pentru viață prin exemplul personal, prin implicarea sa 100% în viitorul elevului, prin a-i deschide orizonturile și a-i arăta cât de mult ne ajută matematica zi de zi, de la momentele în care facem cumpărături, la cele în care învățăm să practicăm un sport nou (schi, biliard, tenis etc) și până la a aprofunda noțiuni de istorie, despre piramide, de pildă.

Vocația și pasiunea se clădesc din copilărie. Cum de ați ales această traiectorie profesională și cât de important este rolul profesorului în societatea actuală?

Am fost de mică pasionată de matematică și îmi doream să excelez în domeniu, să fiu cea mai bună. Încă de la primele probleme rezolvate a izvorât din mine dorința de a decoda și aprofunda misterele acestei arte a logicii și a cunoașterii.

Dacă aruncăm un ochi fugitiv în istorie, fiecare mister al lumii are o componentă matematică evidentă, de la piramide, până la simbolistica numerologică. Nu știu dacă am plănuit ceva de la începutul drumului. Pasiunea a dictat calea și urmând-o, dorești să devii cea mai bună versiune a ta, ceea ce a culminat, în cazul meu, cu un doctorat în matematică.

Rolul profesorului este esențial în zilele noastre, cu atât mai mult cu cât provocările sunt din ce în ce mai mari, atenția elevilor nefiind poate atât de prezentă ca acum mai mulți ani, când asaltul tehnologic nu se resimțea la fel ca azi. Și îmi pare rău să văd că, deși profesorii dau direcția și îi ajută pe elevi să-și consolideze viitorul, totuși nu au parte de facilități și condiții pe măsură. Cred că o societate puternică are un sistem educațional de neclintit și mi-aș dori să ajungă și România în acest punct.

Consider că pilonii pe care se sprijină o țară, un popor sunt medicina și educația, cu precădere cea din urmă. Cu toate astea, cu părere de rău, traversăm o etapă pesimistă în ceea ce privește raportarea celorlalți la profesori. Cumva, ceva s-a pierdut și trebuie recuperat, poate în alt mod. Ce ar trebui schimbat sau recalibrat în învățământul românesc pentru a performa la maximum?

Soluțiile sunt mult dezbătute, inclusiv în mass-media. Cred că e nevoie de a reclădi totul de la bază, pentru că e important să ai o temelie solidă ca să poți apoi construi pe ea sănătos. Implicarea tuturor factorilor determinanți, dorința de a transforma sistemul educațional într-unul eficient și prosper pentru elevi, ar fi ideale.

În centrul privat pe care îl dețineți pregătiți elevi pentru examene internaționale (A Level, GMAT, SAT) unde oferiți meditații cu bon fiscal. În 2019, unul dintre elevii pregătiți de dumneavoastră a luat cea mai mare notă din lume la examenul A Level, un rezultat demn de toată admirația. Astfel, cât de importantă este relația profesor – elev și ce trebuie să ofere fiecare în calea spre scopul comun al celor doi, și anume performanța elevului?

Pornim de la curiozitate – ea naște multe întrebări și sudează tare frumos relația elev-profesor, mai ales atunci când profesorul intră în acest joc și caută să răspundă cât mai complex întrebărilor, ba mai mult, să ridice și alte mingi la fileu, spre alte necunoscute. Curiozitatea înseamnă dorință de cunoaștere, interes, iar atunci când un elev le conține, e clar că putem face lucruri bune împreună. Iar când poate entuziasmul nu e așa de mare, îmi place să cred că sunt un bun observator și vin eu către elevi cu metode de a le stârni curiozitatea.

Curiozitatea înseamnă dorință de cunoaștere, interes.

Întrebările pe care ni le punem în viața de zi cu zi pot duce la conversații extrem de interesante care au legătură cu matematica. Probabil că și încrederea care se formează între noi, răbdarea cu care le explic noțiunile matematice și dragul pentru profesie mă ajută în relația cu elevii. Copiii au acest dar de a-ți oferi energie și vivacitate și acest lucru te motivează să fii alături de ei, să descifrați împreună matematica. Sunt mândră de fiecare elev al meu în parte și mă bucur pentru fiecare moment în care-i văd că reușesc, că își înfrâng bariere și că simt, cu fiecare exercițiu, că înțeleg matematica din ce în ce mai bine

În 2019 ați deschis Excellence in Education Centre, un centru de pregătire pentru examene internaționale. Ce presupun acestea și care sunt diferențele dintre ele?

Așa este, din 2019 lucrez cu copiii la centrul meu și mi s-a confirmat că orele de susținere pot consolida acele goluri care în ani de zile pot deveni vitale pentru a accede la un liceu foarte bun internațional. Le recomand părinților să vină cu copiii la o evaluare preliminară și să facă asta din timp. Materia nu se poate recupera cu o lună înainte de examen, ci cu efort și ritm susținut. Examenele SAT, A-level sau GMAT sunt luate în calcul de elevii de liceu care se gândesc în perspectiva unei universități din afara țării, fie de către cei ce studiază la un liceu internațional.

Materia nu se poate recupera cu o lună înainte de examen, ci cu efort și ritm susținut.

Examenul SAT este un test standardizat utilizat în procesul de admitere la colegii și universități din Statele Unite ale Americii, și în Italia, pentru admitere la Universitatea Bocconi. Acesta evaluează aptitudinile academice ale elevilor și măsoară cunoștințele și abilitățile lor în domeniile matematicii, citirii critice și scrierii.

A-level, Advanced Level Qualifications, se dă scris, nu digital. Examenul A-level este un examen standardizat utilizat în sistemul de învățământ din Marea Britanie și în alte țări care urmează același sistem. Structura examenului A-level poate varia în funcție de materiile studiate, dar în general, fiecare subiect este evaluat printr-un număr specific de module sau unități. De obicei, elevii selectează de la trei la cinci materii pentru a susține examenul A-level. Fiecare materie are propriile sale cerințe și programe de studiu.

Examenul GMAT (Graduate Management Admission Test) este un test standardizat utilizat în procesul de admitere la programele de studii de afaceri la nivel de masterat sau MBA. Acesta evaluează abilitățile verbale, matematice și analitice ale candidaților și este administrat în limba engleză. Structura examenului GMAT constă în patru secțiuni principale: Analiza argumentului, Întrebări integrate, Matematică și Limbă și înțelegere verbală (Verbal).

Vă doriți să deschideți o școală privată în mediul rural, unde, cu burse, să aibă acces cât mai mulți copii la educație de cea mai înaltă calitate. De asemenea, vă doriți ca elevii pe care îi pregătiți pentru a intra la facultăți prestigioase din străinătate să se întoarcă într-o zi în România și să aducă plus valoare țării noastre. Cum priviți Generația Z, cea a nativilor digitali, cutezători, mult mai conștienți de problemele sociale decât Millenialii, dar mult mai vulnerabili în fața pericolelor din social media?

E clar că generațiile diferă, însă copii talentați am avut mereu și am simțit că pot lucra cu ei, am văzut potențial și i-am modelat în această direcție. Așa au venit și rezultatele: în 2019, cum ați menționat anterior, unul dintre elevii pregătiți la centrul meu a luat cea mai mare notă din lume la examenul A-level. Generația Z poate fi o generație a contrastelor – o generație care-și dorește pe deplin libertatea, o caută și-o manifestă în orice mod, însă e și o generație ambițioasă, determinată, în căutare de sens.

Îi văd pe elevii mei stăpâni pe ei, hotărâți să-și urmeze visurile, iar când pornești astfel la drum nu poți să ai decât de câștigat. Să știți că îi admir pe acești tineri pentru verticalitatea de care dau dovadă și pentru perseverență și simt că viitorul e frumos împreună cu ei, și pentru noi. Și da, poate că cei din mediul rural nu au atât de multe oportunități în ce privește multe, dar mai ales educația, așa încât îmi doresc să cred că îmi voi îndeplini și eu acest vis, al școlii de la sat, ca să duc cât mai departe dragul meu de matematică și pasiunea pentru această profesie.

Care este din punctul dumneavoastră de vedere portretul DASCĂLULUI?

Așa cum am menționat și anterior, e vorba despre baza de informații pe care o deține și despre ce transmite elevilor. Cu cât cunoștințele sunt mai aprofundate și cu cât le induce elevilor o stare de drag pentru materie, le stârnește curiozitatea, le oferă curaj, încredere și voință, cu atât rezultatele vor fi dintre cele mai bune și vor putea fi mulțumiți pentru cum își desfășoară munca. Dascălul e un model pentru elevi și trebuie să le transmită principii și valori care să le folosească tinerilor pentru viitor.

Cum să nu îți dorești să ai țeluri înalte tu, ca elev, când simți că ai de partea ta profesorul? Când te sprijină, când îți dă vânt în aripi, când te încurajează și îți transmite că într-adevăr cerul e limita? Asta trebuie să fie normalitatea, copiii merită tot ce e mai bun.

În ultimii ani, țara noastră suferă enorm la capitolul educație. Din ce în ce mai multe cadre didactice pleacă din sistem nemulțumite de salariul mic și lipsa de respect evidentă față de această profesie. Tinerii nu mai vor să devină profesori, pentru unii este chiar o rușine îmbrățișarea unei astfel de meserii. Am observat că mass-media pune mai mereu în evidență defectele din sistem și uită să laude reușitele, astfel că ușor, dar sigur România se confruntă cu o lipsă crasă de cadre didactice care nu mai participă la titularizare sau care nu obțin note satisfăcătoare la examenele din învățământ. De aceea, cum îi atragem pe tineri să dezvolte o carieră de succes în educație, cu atât mai mult cum îi atragem pe aceia dintre ei pregătiți foarte bine din punct de vedere pedagogic și academic?

Nu lucrez în sistemul de stat, așa încât nu pot exprima o opinie decât ca observator. Privind situația complex, e nevoie de schimbări fundamentale, așa cum menționam și mai sus. Un sistem educațional bine pus la punct de la A la Z va atrage cu siguranță și profesori dedicați. Punctual vorbind, cred că o mai mare atenție asupra nevoilor profesorilor ar ajuta – e important ca ei să vadă că sunt ascultați, că cerințele lor sunt importante și luate în calcul.

Care a fost cea mai mare provocare pe care ați avut-o din punct de vedere profesional?

Examenul de doctorat, aș spune. A durat 5 ani – destul de mult și am resimțit-o ca pe-o perioadă grea, de aceea am și avut în anul 3 un moment în care mă gândeam să renunț, părea că nu voi termina niciodată teza. Însă până la urmă mi-am adunat toate forțele și am reușit.

Ce abilități considerați că sunt necesare pentru a face performanță, indiferent de domeniul profesional?

”Eu pot”, ”eu știu”, ”eu vreau” cred că sunt 3 afirmații care te ajută să reușești în viață – prin ele îți răspunzi la întrebări esențiale despre tine și despre capacitățile tale și, totodată, demonstrezi că ești determinat să ai succes în profesie – ești convins de calitățile tale și le pui la muncă în a-ți atinge obiectivele

Pasiunea, perseverența, optimismul și voința sunt printre cele mai importante, în viziunea mea.

Ce reprezintă pentru dumneavoastră o femeie puternică și curajoasă?

O persoană care nu cunoaște frica și are încredere în ea. Indiferent de câte ori cade, o femeie puternică se ridică, se mobilizează și caută imediat noi metode prin care să reușească.

Aveți o carte care v-a influențat într-un anumit mod viziunea despre oameni, lume sau viață?

Da! Aceea e ”Idiotul” de F.M. Dostoievski

Ce reprezintă pentru dumneavoastră termenul de “doer”?

Doer-ul e cel ce face, dar nu oricum – e cel ce reușește ca prin ceea ce face să fie un exemplu. Te pui pe tine-n acțiune și, totodată, îi antrenezi și pe cei din jur înspre acțiuni potrivite pentru ei, fie că țin ele de muncă sau de pasiuni și timp liber. Doer-ul e cel ce mișcă, dacă-i pot spune așa:) Și la propriu, și la figurat.

* Articol preluat din https://doer.ro/shedoer-georgiana-popovici-doctor-in-matematica-ii-vad-pe-elevii-mei-stapani-pe-ei-hotarati-sa-si-urmeze-visurile/