Aparitii media

Maniera în care matematica este predată în sistemul românesc îi împiedică pe cei mai mulți elevi să vadă utilitatea acestei materii și îi determină să se întrebe, pe bună dreptate, la ce le va folosi în viață ecuația de gradul 2, noțiunile de trigonometrie sau funcția modul.

Noțiunile matematice au însă multe corespondențe în realitate. Cu toții comparăm prețuri, calculăm ce presupune obținerea unui credit bancar, bugetăm vacanțe sau calculăm de câți metri pătrăți de gresie avem nevoie pentru a renova bucătăria. Iar dincolo de aplicațiile practice, matematica formează competențe și antrenează abilități de viață: gândirea logică și critică, capacitatea de a rezolva probleme, abilitatea de a identifica mai multe soluții pentru aceeași problemă, intuiția, atenția, punerea în perspectivă și chiar managementul timpului.

Ca să ajungem însă să nu mai privim matematica, deopotrivă copii și părinți, ca pe o sperietoare, ca pe o materie care e necesară doar pentru a ajunge din punctul A în punctul B, adică atât cât să iei un examen, pentru ca apoi să te debarasezi pe ea, e necesară o schimbare de abordare, în care să se plece de la concret către abstract.

„În sistemul românesc matematica este înțeleasă ca o colecție de metode aplicate în loc să fie bazată pe raționament, pe gândire critică, pe intuiție. Totul se învârte în jurul ancorării în rezolvări foarte dificile, cu multe calcule, lungi și alambicate, ceea ce duce la o gândire șablonată și la un management al timpului defectuos. În sistemele internaționale, indiferent de conceptul matematic care urmează să fie explicat, se pleacă de la realitate, de la situațiile reale în care se aplică acel concept. De exemplu, la capitolul vectori se face legătura cu filmele 3D, pentru probabilități se face apel de sistemul de loterie. Chiar eu le-am explicat elevilor mei funcția modul jucând biliard”, spune Georgiana Popovici, doctor în matematică și cercetător, specializată în matematică și statistică.

Georgiana Popovici predă în sistemul privat care urmează curriculum internațional, iar din 2019 a deschis Excellence in Education Centre, un centru de pregătire pentru examene internaționale ca A Level, SAT, GMAT și IB (Bacalaureat Internațional). Cei mai mulți elevi alături de care lucrează vin din școlile unde se învață după curriculum internațional, dar are și elevi din licee românești care vor să susțină un examen internațional pentru a-și continua studiile la universități din străinătate.

„E vorba de cifre, dar povestea din jurul lor contează la fel de mult”

Georgiana Popovici și-a descoperit pasiunea pentru matematică încă din clasa a V-a, datorită profesoarei ei, preocupată tot timpul să facă legătura cu alte domenii și să le arate elevilor săi modul în care această disciplină poate fi folosită în realitate. Ulterior a urmat Facultatea de Matematică în limba engleză și a predat Statistică timp de 14 ani la aceeași facultate din cadrul Universității din București, apoi a intrat în sistemul privat.

„A fost un lucru extraordinar pentru mine că am putut vedea și m-am putut convinge atât de devreme de utilitatea matematicii. Iar asta fac și eu la rândul meu, la clasă sau la pregătire. Încerc să-i ajut pe elevi să se împrietenească cu matematica, nu doar să le împărtășesc cunoștințe. Îmi doresc ca, în fața fiecărei noțiuni noi, elevul să fie curios, nu speriat, iar în fața unei probleme, să se întrebe ce variante de soluționare are, nu să se frustreze și să se blocheze. Din păcate, în școala românească, matematica este predată ca o colecție de metode de aplicat, deși ar trebui ca accentul să fie pus mai mult pe raționament decât pe tehnică. Ar trebui prezentate legături cu alte domenii astfel încât copiii să înțeleagă felul în care le-a influențat matematica și viceversa. Credem că este vorba despre cifre, dar povestea din jurul lor contează cel puțin la fel de mult”, spune profesoara de matematică.

„La matematică trebuie să lucrezi în fiecare zi”

Indiferent de metoda a preda și învăța matematică, pentru a face performanță și a obține note bune la examene, e nevoie de aceleași două condiții: lucru individual constant și un profesor implicat.

„La matematică trebuie să lucrezi în fiecare zi, indiferent de sistem. Așa îți antrenezi mintea și atenția. Văd asta la elevii mei. Atunci când lucrează în fiecare zi, diferența se vede după numai o săptămână. La fel cum e foarte important să citești ceva în fiecare zi, același lucru este valabil și pentru matematică”, spune Georgiana Popovici.

Copiii care vin din sistemul românesc au nevoie de pregătire suplimentară ca să susțină un examen internațional, pentru că termenii și abordarea sunt diferite. În plus, trebuie să se încadreze în timpul alocat pentru examinare, lucru deloc ușor, având în vedere că ei sunt obișnuiți cu demonstrații lungi și calcule alambicate.

Dincolo însă de abordări și chiar de materie, profesorul rămâne factorul determinant în procesul de învățare.

„Un profesor trebuie să fie în primul rând un dascăl bun, să-și cunoască materia și să-i placă ceea ce face. Pentru că elevii își dau seama imediat de aceste aspecte. Dacă ei văd plăcerea la profesor, vor învăța și ei cu plăcere. Profesorul trebuie să-și dea interesul și să lucreze mult cu ei în clasă, mai ales la matematică. Rezultatele elevilor înseamnă 90% munca lor, dar profesorul trebuie să vină cele 10 procente prin care să le insufle dorința de a învăța”, spune Georgiana Popovici, care constată însă că meseria de profesor nu este deloc atractivă pentru cei tineri.

* Articol preluat din https://republica.ro/matematica-se-poate-explica-si-la-o-partida-de-biliard-sau-facand-comparatie-cu-filmele-3d-pentru-rezultate