Aparitii media

Așa cum știi că atunci când ai o problemă de rezolvat, apelezi la cel mai bun medic, avocat sau specialist în comunicare, pentru că vrei calitate, așa procedezi și când vine vorba de studii – dacă ești părinte de elev care studiază la un liceu privat sau își dorește să aplice pentru universități de prestigiu din lume, cauți excelența și apelezi la profesori dedicați, cu care copiii să se poată pregăti, pentru a depăși examenele cu brio.

Profesoara Georgiana Popovici, doctor în matematică și cercetător, specializată pe matematică și statistică, cu o experiență de 20 de ani la catedră, pregătește elevii la centrul său pentru examene internaționale ca: A-Level, SAT, GMAT, IB (Bacalaureat Internațional) și are sute de ore de interacțiune cu elevii prin prisma matematicii.

Ce înseamnă excelența la matematică, cum îi apropii pe elevi de această materie, ce înseamnă, în România, să dai meditații pe bon fiscal și de unde dorința de a fonda un centru de pregătire în matematică și statistică, într-un interviu exclusiv pentru Forbes.

Într-o lume tot mai globalizată și tehnologizată, de ce este important pentru un elev să mizeze pe educație superioară la o universitate prestigioasă din altă țară?

Părinții caută pentru copiii lor învățământ de calitate și da, observ că mulți tind să plece în afară, să studieze acolo. Cele mai atractive centre universitare pentru tinerii din România sunt în Marea Britanie, Olanda, Italia, Germania, Franța, dar și în SUA.

Pentru a urma școli de renume, este esențial ca ei să se pregătească temeinic pentru examenele de admitere precum SAT, A-Level sau Bacalaureat Internațional. Aceste examene reprezintă nu doar o modalitate de a obține oportunități academice și profesionale mai mari, ci și o șansă pentru elevi de a-și dezvolta abilitățile critice și de a-și demonstra potențialul maxim. E un cumul de factori, așadar, care îi ajută pe elevi să își descopere valorile, să se adapteze la multiculturalitate, să se dezvolte complet și complex.

După 20 de ani de experiență la catedră, în instituții de stat, dar mai ales private, cum îi faceți pe elevi să se apropie de matematică, ce ”trucuri” aveți pentru a-i motiva, ba mai mult, pentru a face performanță?

Fiecare elev are o curiozitate înnăscută despre cum este alcătuită lumea. Există numeroase oportunități de a extrage numere din lumea reală și de a stârni entuziasm. Întrebările pe care ni le punem în viața de zi cu zi pot duce la conversații extrem de interesante care au legătură cu matematica. De exemplu, putem să ridicăm probleme de acest tip: ”Câți copaci pe cap de locuitor există în lume?” sau: ”Dacă dublezi raza unei pizza, cât de multă mâncare primești?”. Parcă matematica sună altfel din această perspectivă, nu?

Probabil că și încrederea care se formează între noi, răbdarea cu care le explic noțiunile matematice și dragul pentru profesie mă ajută în relația cu elevii. E important în matematică să te și joci, așa că încerc să caut moduri cât mai interesante pentru ei de a le transmite informațiile și de a-i face să îndrăgească această materie.

Când nu sunteți la ore la școală, pregătiți elevi pentru examene internaționale (A Level, SAT, GMAT) la centrul dvs privat, Excellence in Education Centre. Ce gând v-a motivat să realizați un astfel de centru de excelență?

În 2019 am deschis Excellence in Education Centre, un centru de pregătire pentru examene internaționale. Am pornit de la o probabilitate pe care o transform în certitudine. Copiii pot întâmpina probleme de adaptare la mediu, la profesori noi, se pierde informație prețioasă în clasă. Orele de susținere pot consolida acele goluri care în ani de zile pot deveni vitale pentru a accede la un liceu foarte bun internațional.

Este o mare nevoie ca profesorii să iasă din era meditațiilor „la negru”, să facă asta la lumină, legal și oficial.

Le recomand părinților să vină cu copiii la o evaluare preliminară și să facă asta din timp. Materia nu se poate recupera cu o lună înainte de examen, ci cu efort și ritm susținut.

Ce sunt mai precis aceste examene internaționale, care sunt diferențele dintre ele?

Examenele SAT, A-level sau GMAT sunt luate în calcul de elevii de liceu care se gândesc în perspectiva unei universități din afara țării, fie de către cei ce studiază la un liceu internațional.

Examenul SAT este un test standardizat utilizat în procesul de admitere la colegii și universități din Statele Unite ale Americii, și în Italia, pentru admitere la Universitatea Bocconi. Acesta evaluează aptitudinile academice ale elevilor și măsoară cunoștințele și abilitățile lor în domeniile matematicii, citirii critice și scrierii.

A-level, Advanced Level Qualifications, se dă scris, nu digital. Examenul A-level este un examen standardizat utilizat în sistemul de învățământ din Marea Britanie și în alte țări care urmează același sistem.

Structura examenului A-level poate varia în funcție de materiile studiate, dar în general, fiecare subiect este evaluat printr-un număr specific de module sau unități. De obicei, elevii selectează de la trei la cinci materii pentru a susține examenul A-level. Fiecare materie are propriile sale cerințe și programe de studiu.

Examenul GMAT (Graduate Management Admission Test) este un test standardizat utilizat în procesul de admitere la programele de studii de afaceri la nivel de masterat sau MBA. Acesta evaluează abilitățile verbale, matematice și analitice ale candidaților și este administrat în limba engleză.

Structura examenului GMAT constă în patru secțiuni principale: Analiza argumentului, Întrebări integrate, Matematică și Limbă și înțelegere verbală (Verbal).

Nu ne dorim să plece elevii buni la studii în afară, dar totuși fiecare alege pentru viitorul său. Ajung elevii români la performanță? Cum simțiți aceste generații din prezent?

E clar că generațiile diferă, însă copii buni am avut mereu și am simțit că pot lucra cu ei, am văzut potențial și i-am modelat în această direcție. Așa au venit și rezultatele. În 2019, de pildă, unul dintre elevii pregătiți la centrul meu a luat cea mai mare notă din lume la examenul A-level.

La centrul meu de pregătire pentru examene internaționale la matematică, lucrez cu elevi de liceu, masteranzi sau candidați pentru MBA la Matematică & Statistică, eu având doctoratul în acest domeniu. Din păcate, capitolul de “Probabilități și Statistică” nu este dezvoltat suficient în programa școlii românești, iar pentru a urma o universitate din străinătate este nevoie de pregătire suplimentară, individual sau cu un profesor.

Profesorul trebuie să-i facă pe elevi să înțeleagă și să iubească matematica, nu doar să le împărtășească cunoștințe. Din păcate, matematica este predată ca o colecție de metode de aplicat, deși ar trebui ca accentul să fie pus mai mult pe raționament decât pe tehnică. Ar trebui să fie date exemple variate, legături cu alte domenii, cum au infuzat ele matematica și cum, la rândul ei, matematica le-a influențat.

Practicați meditațiile pe bon fiscal. Sunteți un bun exemplu! Când credeți că se va normaliza acest aspect în România?

Îmi doresc să se normalizeze, sper să se întâmple curând. Acesta ar fi trebuit să fie firescul, din punctul meu de vedere, de la bun început. Îmi place să fac lucrurile corect, rigoarea și disciplina mă fac să fiu astfel, dar și din respect pentru profesie și pentru elevii mei.

Aplicăm cu toții matematica zi de zi, fără să conștientizăm. De la calcule la piață și până la unghiuri alese pentru traiectoria bilei la biliard, de pildă. Cât de important este să fim conștienți de astfel de exemple de mici? Sunt ele folosite îndeajuns în școală, de profesori? Dvs le puneți în practică și la ore?

Nu cred că e important, ci esențial ca cei mici să aibă astfel de exemple, pentru că, în acest mod, ei pot face corelări și analogii, și astfel vor înțelege mult mai rapid matematica. Eu încerc pe cât de mult pot să le ofer exemple din viața de zi cu zi, să-i provoc să le descopere și ei, să îi întrebe și pe părinți, să fie curioși. Îmi place să văd uimirea de pe chipurile lor la ore atunci când realizează cât de des folosesc matematica fără să fi conștientizat până atunci. Cum spuneam anterior, exemplele sunt de bază, eu mă folosesc de ele la clasă și sper că și alți profesori o fac.

Când trecem de la clasă la viața de zi cu zi, se face o conștientizare a utilității materiilor pe care le studiem, utilitatea matematicii apare ca o necesitate care are drept scop abilitatea de a te descurca începând de la a da și a primi corect restul la cumpărături. Trecând peste acest exemplu, ne îndreptăm către noțiunile importante de măsurare care au drept scop alegerea unui pat sau a unei canapele într-un spațiu adecvat. Și cu toate acestea, matematica nu înseamnă doar cifre și calcule după cum am bănui. Plăcerea de a îmbina această materie exactă cu imaginația unui designer sau a unui arhitect dezvăluie laturile mai puțin cunoscute, cele ale frumuseții estetice.

Vă mai dau un exemplu: Am sărbătorit ziua numărului pi la centrul meu (www.alevel-sat-gmat.ro) cu prăjituri în formă de π. Elevii au spus câteva cuvinte despre istoria numărului pi, au rezolvat probleme de matematică care implicau utilizarea simbolului pi: aria și circumferința cercului, aria sectorului unui cerc, lungimea arcului unui cerc. Ba mai mult, am avut și un concurs: “Cine știe cele mai multe zecimale ale numărului pi”. Câștigătorul a primit un tort având ca imagine numărul pi”. Antrenarea memoriei are numeroase beneficii: dezvoltă capacitatea mentală, asta înseamnă că pe măsură ce memorăm putem reține din ce în ce mai multe date, creierul este solicitat și conexiunile se măresc, astfel că și imaginația se dezvoltă.

Ce vă doriți pentru viitor, ce planuri aveți legat de matematică, de parcursul dvs în învățământ?

Îmi doresc tare mult pe viitor să deschid o școală privată într-un sat din România și prin acest vis mi-aș îndeplini două mari țeluri – unul este să îi ajut și pe elevii din mediul rural, pentru că eu cred cu tărie că și acești copii trebuie să aibă parte de același tip de educație ca cei din zonele urbane și un al doilea e apropierea de natură – iubesc să fiu înconjurată de verde, de liniște, și simt astfel că aș putea să continui să predau matematica în voie.

Până atunci, continui să fac cu pasiune și în București profesia, să îi ajut pe elevii mei să-și atingă potențialul maxim și să ajungă acolo unde-și doresc.

* Articol preluat din https://www.forbes.ro/matematica-pentru-examenele-internationale-profesorul-trebuie-sa-i-faca-pe-elevi-sa-inteleaga-si-sa-iubeasca-matematica-dr-georgiana-popovici-334790